She's got to be (Cleaning the house) (1986)

8 augustus 2020 - Dieren, Nederland

Soms vallen kwartjes heel laat. Ik heb me nooit gerealiseerd dat She’s go to be (https://youtu.be/lGzmRnXsZVo) en Cleaning the house hetzelfde nummer was. Of waren het twee nummers die aan elkaar geplakt zijn. Het klinkt als twee nummers. Op deze tape heet het nummer nog She’s got to be. Later alleen nog maar Cleaning the house. Was er niet een nummer van Van Morrison in die tijd met ongeveer dezelfde titel. Of was het dezelfde titel? Cleaning Windows was het. Van het album Beautiful Vision uit 1982. Dat was toch vier jaar eerder. Met klassiekers als Dweller on the Threshold en She gives me religion. Opgenomen in Sausalito bij San Francisco. Volgens mij een studio met garantie op succes als je de lijst van de albums bekijkt die daar zijn opgenomen. Rumours van Fleetwood Mac, Songs in de key of life van Stevie Wonder, For You van Prince en Supernatural van Santana. En ik zie dat ook de Dave Matthews Band twee albums heeft opgenomen. Vermeldenswaard, omdat ik op dit moment een nummer van hen heb opstaan: Virginia in the Rain. Dat is twintig jaar na hun opname in Sausalito.

Sausalito was in 2008 de eindbestemming van een fietstocht vanuit San Fransisco met de jongens. Ik herinner me nog goed de oversteek over de Golden Gate Bridge en de fietstocht langs de kust toen we aan de overkant van de San Francisco Bay waren aangekomen. We kwamen eerst langs een galerie met kunst van Dr. Seuss (The cat with the hat), uitermate interessant voor de jongens. En een paar honderd meter verder waren we bij de Plant Studio’s. Gesloten, dat dan weer wel. Ik lees net op Wikipedia dat ze tot 2008 operationeel zijn geweest. Dat was vast tot een paar weken voordat wij langskwamen. Enfin, met Divaz hadden we ons tweede album al afgeleverd en waren we nog niet toe aan nummer 3 (‘33’). Het tweede album was overigens ook opgenomen bij een illustere studio: Holland Spoor van Rob Rehorst. Rob overleed kort na onze opnamen. De studio blijkt – even gegoogled – overgenomen te zijn door Chris Muller. Holland Spoor was aangeraden door Marcel van de Lans (in het filmpje ‘The making of The thin line’ wordt hij geïntroduceerd als ‘the producer’). Het illustere was dat ook The Golden Earring hier een album hadden opgenomen. De VPRO heeft in augustus 2019 aandacht besteed aan de studio (https://3voor12.vpro.nl/lokaal/den-haag/artikelen/overzicht/2019/augustus/HollandSpoorStudios.html). Daar wordt het verhaal van The Earring nog eens bevestigd door Chris Muller: “Het verhaal van The Earring waar ik zojuist naar verwees is wel een mooi voorbeeld van hoe deze studio zijn waarde heeft bewezen. Die gasten kwamen eerst hier om wat demo's op te nemen, totdat iemand zei dat dit precies de sound was die ze al tijden zochten." Chris lacht. "Toen hebben ze veel meer van de plaat hier opgenomen en in hun eigen studio nog wat aanpassingen gedaan. Sommige opnames van hier hebben de plaat gehaald.", vertelt Muller met gepaste trots.” Ik meen dat het ging om een akoestisch album van The Earring, maar het verhaal vertelt niet welk album (de jaren negentig waren wel de tijd van de akoestische albums, denk aan de Twee meter sessies: de volumes 1 tot en met 10 werden uitgebracht tussen 1991 en 2001).

Verrassend is dat in de google-tocht naar Holland Spoor ook onze ‘The making of’ tevoorschijn komt op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yDXuDwsp_TQ. Gepost door MarsiesVideos met 212 weergaven. Zoveel hebben wij er zelf niet gehaald. Marsies heeft de volgende tekst toegevoegd: “Popgroep Divaz maakt studio-opnamen in de Haagse Holland Spoor studio onder leiding van producer Rob Rehorst (RIP). Opnameperiode 2002 tbv CD produktie door de Haagse ML sound recording studio. De opnamen werden op harddisk vastgelegd en zijn later digitaal afgemixed door producer Marcel van der Lans (ML studio)”.  

Terug naar She’s got to be. Was Santana niet degene die een nummer had met (ook) twee titels. Tenminste dat komt bij mij boven: Europa/Earth’s Cry Heaven’s Smile). Heb even geen andere voorbeelden bij de hand. Ook weer interessant wat Wikipedia erover heeft te zeggen, zeker als het gaat om het vermogen van Carlos Santana om de akkoorden te vinden bij zijn solo’s: “Toen hij in Engeland op tournee ging met Earth, Wind & Fire, speelde hij het nummer weer en Coster hielp hem met de akkoorden van het nummer. Hier werd de titel veranderd in "Europa (Earth's Cry Heaven's Smile)". Het nummer maakt gebruik van de kwintencirkel op vrijwel dezelfde manier als de jazzstandaard "Autumn Leaves". De coupletten eindigen om en om met een Picardische terts [grote terts in het slotakkoord van een nummer dat verder in een mineurtoonsoort staat.”.  

Overigens wordt betwist of het een originele ‘Santana’ is. De Chileense band Los Angeles Negros hadden zes jaar voordat Santana het nummer componeerde al een vergelijkbaar nummer (met zang): Y Volveré (https://www.youtube.com/watch?v=HrmiZQjIbK4). Wat weer een cover was van het nummer van Alain Barrière: Emporte-moi. Een echte Franse chansonnier à la Brel (die natuurlijk Belgisch was). Santana speelde het nummer voor het eerst tijdens een gezamenlijke tournee met Earth, Wind en Fire in 1975.

Toch weer afgedwaald. She’s got to be is een bijzonder nummer. Niet alleen omdat de delen zo verschillend zijn (het zijn inderdaad net twee nummers), maar ook omdat sophisticated klinkt. Smooth. Zeker het begin tot en met de solo van de saxofoon en het aansluitende couplet. En dan stokt het. We beginnen opnieuw. Nog steeds Cleaning the house. She’s got to be hebben we nog niet gehoord. Tot opeens: "She’s got to be on her own now". Als statement. We zijn dan halverwege. Het is een brug. Of toch niet: aan het einde van het nummer komt het nog een keer terug. Een dubbelbrug?

In december 1986, dan zijn we bij het Divaz hitarchief Volume 10, komt het nummer terug. Sterker: Volume 10 heeft als titel ‘Cleaning the house’. Volume 10 eindigt met een interview bij Radio Rijnland op 30 december 1986, inclusief de voorbespreking van het interview.