Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
Video’s:

Over mij

Om te beginnen: waar komt de naam Divaz vandaan?

We zijn in de jaren tachtig begonnen als latin-band: salsa, merengue, calypso, bossa en reggae. We zochten voor ons eerste optreden een naam die iets Spaans had, zodat iedereen gelijk aan latin zou denken. Rond die tijd draaide de Franse film Diva in de bioscoop: een spannende thriller met muziek in een hoofdrol. We hebben er een ‘z’ achtergeplakt: Divaz. Dat klonk wel latin vonden we.

Wat voor soort nummers maken we?

We spelen nog steeds latin-nummers, zoals Faked Romance en Someday, somehow op de CD, maar we zijn zeker geen latin-band meer. In de loop van de jaren zijn we opgeschoven van latin naar soul en funk. De afgelopen tijd is er steeds meer jazz bijgekomen, dat hoor je terug bij de cover Images of Washington van Eric Vloeimans. Ligt waarschijnlijk ook aan onze gemiddelde leeftijd, ook al hebben we nog steeds een jonge zangeres. Als latin-band waren we een echte feestband en speelden in cafés, zalen, op poppodia en festivals. Nu spelen we steeds vaker op andere plaatsen: schouwburgen, feesten, musea en zelfs kleinschalig in huiskamers. En we spelen ook steeds vaker semi-akoestisch, zoals op onze nieuwe CD Thirty Three, waar de helft van de nummers niet met drums, maar met cajon is opgenomen.

Wat zijn hoogtepunten van Divaz?

Tja, in ruim 33 jaar maak je heel wat mee. Laten we er een paar noemen. Natuurlijk de drie CD’s die we sinds 1982 gemaakt hebben: Squib (1993), The Thin Line (2004) en Thirty Three (2015). Verder de Franse tournee: een week in Zuid-Frankrijk met acht optredens, allemaal in de open lucht. De live-optredens op de regionale radio en TV blijven je ook altijd bij: weinig publiek binnen, maar je weet dat er veel buiten zijn. En de optredens op bijzondere plekken: de dierentuinen Artis en Blijdorp, Museum Boymans van Beuningen, het middeleeuws kasteel in Wijk bij Duurstede. En recentelijk ook in de Achterhoek, zoals op de Nacht van de Poëzie in Bredevoort in 2017 en het Ubbink Doesburg Jazz Festival in 2018 en 2019.

Nog niet genoemd: de bezetting van de band

Al heel lang zijn we met z’n zessen: onze zangeres Lydia, saxofonist Wim, percussionist René, drummer Loek, bassist Peter en gitarist/toetsenist Mark. Na zoveel jaar raak je echt goed op elkaar ingespeeld. We zijn begonnen als vrienden en we zijn het nog steeds. We spelen elke week, maken nieuwe nummers en proberen covers uit.

Over mijn reis

Van 1982 naar het heden ...

Bezochte landen

Ik heb 3 landen (2%) bezocht: