Mariana

24 maart 2020 - Dieren, Nederland

Mariana. Marianne? Op het cassettehoesje staat als componist Tonnie, maar het is Peter die het nummer heeft geschreven. En de tekst heeft gemaakt. Maar wanneer? Weer de vraag: had het nummer in mei 1983 al een titel? Of zijn de tekst en de titel pas later bedacht. Waarna ik – al cassettebandje-insteekhoesjes makende – in 1989 deze titel op het hoesje heb gezet. Het nummer past in elk geval goed in de traditie van de Spierballenblues: een mix van stijlen. Met in het balladedeel voor het eerst: de viool. In die tijd nog geen gemeengoed onder popbands. Wel als strijkers op de achtergrond, voor de harmonisch ondersteuning. Maar niet als solo-instrument. Vaag komt een herinnering van de Electric Light Orchestra naar boven. En een oude LP die laatst weer te voorschijn kwam: Don "Sugarcane" Harris, Even opgezocht op Wikipedia: de pionier in het elektrisch versterken van de viool.

Als je onze oude opname hoort, denk je (ik) gelijk aan een metronoom. Het nummer zweeft prachtig alle kanten op. Nog niet voor een meer-sporen-studio-opname, wel voor een cassettebandjes-opname. We hebben het nummer al lang, heel lang niet meer gespeeld. Zouden we het ooit tijdens een optreden hebben laten horen? Of was het alleen voor onze oren bestemd? Dat wordt even grasduinen in oude setlists. Als die er nog zijn uit onze beginperiode.

Heb alvast de aankomende tien bandjes doorgesnuffeld. Mariana komt tot april 1985 op de bandjes voor. Vanaf februari 1984 met tekst: “Mariana, long way from home. Pick up your things, but don’t walk alone. Near the highway, sad place to be …”. In een versie met Mieke. Daar komen we nog aan toe. Na april 1985 komt het nummer niet meer voor op de bandjes. Was het niet in mei 1985 dat we ons eerste optreden hadden in Augustinus. We repeteerden toen al in de Witte Poort Kazerne. Met Chris. In kraak-oefenruimtes. Spannend om je spullen elke week achter te laten (of hebben we daar nooit bij stilgestaan). Ergens tussen de oefencabine en de schuine zoldering. Spullen van alle bands door elkaar. Dat ging altijd goed. Maar zover waren we nog niet in mei 1983. Deze eerste versie is een ongepolijste versie. Interessant om ‘m straks naast de versies van 1984 en 1985 te leggen.