Keep on funkin' 1985

22 april 2020 - Dieren, Nederland

Hoeveel variaties van één nummer zijn nog leuk om te horen? Een vraag die me de afgelopen dagen bezig heeft gehouden. Bijkans heeft geleid tot een writers block. Ik realiseerde me dat we weliswaar duizenden takes hebben van allerlei nummers en improvisaties. Maar dat het wel veel dezelfde nummers zijn. Geeft het nog plezier om voor de tiende keer Keep on funkin’ te horen? Interessant om te horen wat de ontwikkeling van een nummer is? Of is het op een gegeven moment ook wel weer genoeg? Ik kwam er niet uit. Ook het wereldwijde web biedt geen uitkomst. In elk geval niet met mijn zoekvragen. Wel levert het wetenswaardige statistieken op. Voor wat ze waard zijn:

1.      Welke artiest heeft de meeste albums uitgebracht. Er zijn veel kandidaten: Stevie Wonder, Elvis Presley, Madonna. Of moderner: Lady Gaga, Beyonce? Nee, het is Nana Mouskouri. Daar hebben we lang niets van gehoord. Het aantal: 450. Daar steekt Elvis met 313 schril bij af.

2.      Welke artiest(en) hebben de meeste albums verkocht? Is dat geen oud nieuws? We streamen nu toch de albums. Geen idee of dat nog meetelt. Aan het lijstje te zien niet. Op nummer 1 staan The Beatles met 500 tot 600 miljoen verkopen. Ongeveer gelijk aan Elvis Presley. En het dubbele van Michael Jackson (had die niet een tijdje de rechten van de Beatles-nummers), Elton John, Madonna. En Led Zeppelin. Daar kom ik steeds vaker blues- en soul-achtige ballades van tegen. Maar dat terzijde. Overigens hebben The Beatles ook het meeste nummer 1 hits van Amerika: 20. Net iets meer dan Mariah Carey en Rihanna. De laatste heeft nog goeie kansen om The Beatles in te halen. Is een beetje als de Grand Slams in het tennis: wie haalt Roger Federer in?

3.      Dan de vraag welk album het meest verkocht is? Weer ongeveer hetzelfde rijtje artiesten. Toch een beetje incrowd denk je dan. Op nummer één Thriller van Michael Jackson. Heb ik zelf ook als CD in de kast staan. Op verzoek van de jongens gekocht (zeg ik er gelijk maar bij). Dan AC/DC en Meat Loaf (dacht dat die maar één hit had, voldoende reden om de LP te kopen voor veel mensen).

4.      Dan maar gelijk door naar de single die het meest verkocht is. Of gelijk maar door naar nummers die het meest gestreamd zijn? Of kom je dan uit op dezelfde nummers? Maar eens kijken. Hmm. In de top-5 staan twee singles van Bing Crosby: White Christmas op 1 en Silent Night op 4. De eerste uitgebracht in 1942 en 50 miljoen keer als geperste single verkocht. Eens kijken hoe vaak het nummer gestreamd is. Op nummer 2 Elton John met Candle in the wind. Lady Di denk ik dan. In de lijst met digitale singles geen Bing Crosby. Wel Ed Sheeran, dat is een verkoopwonder. Drie keer in de top-10. Maar niet in de aantallen van White Christmas. Dat is toch een klasse apart.

Ik kan niet vinden welk nummer het meest is uitgebracht op verschillende albums van dezelfde artiest of band. Ad random probeer ik wat: Elvis meest populaire nummer It’s now or never. Niet te vinden hoe vaak die voorkomt op zijn albums. Ik heb me nooit gerealiseerd dat het nummer een variant is van O sole mio. Met zo’n cover kun je dus aardig beroemd worden. Voor wat onze blog betreft zou ik zeggen dat er geen beperkingen zijn aan het aantal keren dat ik een nummer van ons op de blog kan zetten. Het is niet te vinden op het wereldwijde web. Misschien kunnen wij de benchmark ervoor zetten. Ik verheug me al op de cassettebandjes van 90 minuten waar achter elkaar allerlei versies van hetzelfde nummer op staan. Dat wordt “The most released song on a webblog ever”.

P.S. Op deze versie van Keep on funkin’ zingt Chris de lead, maar zingt ook een vrouwenstem mee. Zou dit de overdracht zijn van Lies naar Chris?