Blues in A, The Soundtrack, Swave

5 april 2020 - Dieren, Nederland

Er staan twee koffertjes met bandjes in de woonkamer. De Divaz-cassettebandjes-koffertjes. Een is 40 bij 30 centimeter. De ander 37 bij 27. Zwart. Geen opschriften. Geen palmboompje. De grootste koffer bevat 46 cassettebandjes. Deel 1 van de Divaz-cassettebandjes-verzameling. Met The first years 1 en 2. Vandaag de laatste nummers van Volume 2. We hebben nog één The first years te gaan. The first years 3. Met opnamen uit november 1984 (in Augustinus) en maart 1985 (in de Witte Poort Kazerne). Bij de Leidse Vereniging van Popmuzikanten. Een bevestiging van onze nieuwe status als serieuze band. In mei 1985 treden we voor het eerst op. In Augustinus. Terug op het nest. Vooruitblikken naar volume 3? Denk aan nieuwe nummers als de Calypso, One summmers’night, Your name en The sweetest lie. En Intro. Daar begint The first years 3 mee.

Ik kijk verder door de 46 cassettebandjes en reken. Zesenveertig bandjes. De eerste drie bandjes (The first years) bevatten 44 nummers. Dat is gemiddeld 15 nummers per bandje. Met 46 bandjes in de eerste koffer zijn dat 660 nummers. Waar moet je dan aan denken? Allereerst de cassettebandjes onder de noemer Divaz hitarchief 1 tot en met 11. Verder veel opnames van optredens uit de jaren tachtig. Een kleine greep: Divaz in de Barakken, Divaz op het Waterpodium, de Tregter, PH 31, Zevenkamp. Verder een aantal cassettebandjes onder de noemer ‘Divaz aan het woord’: twee interviews bij Radio Rijnland met Rik van Boekel. En één live-optreden bij Radio Rijnland. Dan – wellicht in de vergetelheid weggezakt – ons enige televisieoptreden ooit (een optreden bij De Wereld Draait Door zit er niet meer in). Bij Televisie Rijnland. Hun jubileum. Daar is ook een video-opname van. In mijn herinnering speelden we toen één nummer: Line in my life.

Intrigerend in deze verzameling van 46 bandjes is een cassette met het opschrift ‘Stiefkinderen 1982 – 1991’. Nummers die het nooit hebben gehaald? De Assepoesters van Divaz? Komen we later aan toe. En dan hebben we nog koffer 2. Ik heb de bandjes niet geteld. Zullen er iets minder zijn. Ook daar weer een intrigerende serie bandjes: ‘Divaz 1000 nieuwe ideeën’ tot en met ‘Divaz 1014 nieuwe ideeën’. Dat zijn 15 bandjes met ideeën die op de plank liggen. Een snelle rekensom: 15 cassettebandjes maal gemiddeld 15 nummers per bandje. Dat zijn 225 nieuwe ideeën. Daar kunnen we nog jaren mee vooruit. Naast alle ideeën die we de laatste jaren per app en e-mail hebben uitgewisseld.

Bonus van The first years 2 zijn vandaag drie opnames: een blues in A (met de titel Blues in A, het eindigt als Peter met een bassolo wil beginnen), een nummer dat The Soundtrack heet (geen improvisatie, daarvoor zit het te goed in elkaar. We zullen een film voor ogen hebben gehad. Een Divaz-film? Een film noir? Geen idee). En als laatste een mini-opname van Swave. Ooit bedacht als naam voor de band. In het muziekhuis ligt een schrift waar alle potentiële namen voor de band op staan. Ik heb naast Swave (en Divaz) alleen nog paraat Astaganaga. Dat betekent zoveel als ‘Oh jee’. Dat is in het Indonesisch mooier gezegd. Ik weet niet of we aan ‘oh jee’ dachten of aan het debuutalbum van Masada uit 1978. Zal wel het laatste zijn geweest. Er is in een van de latere cassettebandjes uit het Divaz hitarchief nog een versie met zang.

Eigenlijk is Swave ook een van onze stiefkinderen. Ooit bijna het nummer waar de naam van de band vandaan kwam, daarna volledig van het toneel verdwenen. Swave. Ik denk dat het eigenlijk Suave moet zijn: lieflijk, bevallig, zacht. Als ik zoek op het internet - dat kon in 1984 nog niet - kom ik voor Swave drie betekenissen tegen: “Swave is the aura that a person radiates from within”, “Swave is a transverse earthquake wave that travels through the interior of the earth and is usually the second conspicuous wave to reach a seismograph ...” en “Swave is a fully automated customer stories driven service that enables brands to harness the power of authenticity and create a new social proof experience …”. Kan me niet voorstellen dat we daaraan gedacht hebben.