Interview Radio Rijnland 30 december 1986

28 augustus 2020 - Dieren, Nederland

Even een stapje vooruit in de tijd. We gaan van maart 1986 naar 30 december 1986. Naar het Divaz hitarchief volume 9: On the radio. Naar het avondprogramma van Rik van Boeckel van Radio Rijnland (https://www.spoken.fm/artists/rik-van-boeckel/294/). Een interview met Chris, Tonnie en Mark (https://youtu.be/j_LEyf2-Aq4). Wel een beetje spannend op voorhand om zo terug in de tijd te luisteren. Hoe klinken we? Wat zeggen we? Hoe zenuwachtig zijn we?

Het interview begint met de aftiteling van Les Zazous, (die hebben een mooie website, ook al bestaan ze sinds 2001 niet meer: https://leszazous.wixsite.com/zazous) in het uur voor ons live op de radio hebben opgetreden. Zo ver zijn wij nog niet. Dat volgt in 1987. Weer bij Rik van Boekel. Les Zazous bestaat niet meer. Ze waren een gitaarband uit Katwijk. Met ‘frisse sixties pop’ volgens de Muziekencyclopedie. Waarom komen wij eigenlijk niet in die encyclopedie voor. Al was het maar om het aantal jaren dat we al bestaan? Misschien eens een e-mailtje sturen naar Beeld en Geluid, die de encyclopedie bijhouden. Of is dat ijdelheid? Goed Les Zazous. Uit Katwijk, dat moet Wim deugt doen. Ze traden op vanaf 1983. Net een jaartje later dan Divaz. Maar ze zijn ondertussen ook al lang weer gestopt. In 2001.

Het interview met Rik begint met Intro. Lijkt me een goed begin. Van Rik vind ik in het Leids Dagblad dat hij – in 2020 – al veertig jaar optreedt met Paola Tuin (https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20200125_29983617/leidse-zangeres-paola-tuin-en-percussionist-dichter-rik-van-boeckel-veertig-jaar-samen-op-podium?utm_source=google&utm_medium=organic). Dat is dan weer twee jaar langer dan wij. In de tijd dat hij ons interviewde was hij landelijk bekende popdichter. Het interview sluit af met Such a nice a person. Daartussen horen we onze onbevangen antwoorden op de scherpe vragen van Rik van Boekel. We redden ons goed.

Intro wordt halverwege weggedraaid. We bestaan, zo begint Rik, uit heren en één dame. Daarna een retorische vraag: “Jullie spelen Zuid-Amerikaanse muziek. Hoe zouden jullie de muziek omschrijven? Waar is ie op gebaseerd?”. Tonnie: “Voornamelijk op Latijns-Amerikaanse muziek”. En: “De jongens vinden het heel fijn om te spelen allemaal”. Zo is het. Vervolgens de vraag waarom wij een vrij onbekende naam zijn in de Leidse popscene. Ja, dat zal na deze radio-exposure wel anders zijn. Denk ik achteraf. Wat verzin je daar nu weer voor antwoord op. We kijken naar voren en vertellen: de volgende dag treden we op in De Grote Beer en dag daarna in De Zevende Hemel. Allebei in Leiden. Welke band speelt er nu oudejaarsnacht én nieuwjaarsmiddag. Dat zal er maar één zijn denk ik. Dat lijkt me een garantie voor het doorbreken van de onbekendheid.

Rik richt zijn vizier nog wat verder naar voren: “Wat zijn eigenlijk jullie toekomstplannen. Beroemd worden of lekker muziek maken?”. Chris geeft het goede antwoord: “Voorlopig zijn we gewoon bezig om lekker muziek te maken en vooral te groeien binnen de band zelf”. Daarna geeft Chris aan, gaan we wel grotere podia bestijgen. Dan volgt de meest ingewikkelde vraag: “Hoe denken we over het popklimaat in Leiden?”. Chris redt ons weer, alhoewel de eerste band die hij noemt alweer gestopt blijkt: Next crisis. Even googlen. En dan vind ik de website van Next crisis. Een soort blog als deze met foto’s en opnamen. Verslagen van hun ‘ALV’, begrotingen. En zelfs foto’s van een reünie. Er zijn blijkbaar meer verzamelaars van bandgeschiedenissen. Maar dan super vormgegeven in een website. Met ook hun oude demo’s, bijvoorbeeld uit 1979. En in hun laatste jaar: 1985. De website is de moeite waard. Dat kan zomaar een volgend project worden na deze blog: https://nextcrisis.com/.

Als tweede band noemt Chris Cadillac Walk. Dat vraagt wat meer zoekwerk. Ik kom een krantenartikel tegen in het Leidsch Dagblad van 27 augustus 1986. Speelden ze op het Werfpopfestival. Bij de naam van de bassist gaat een belletje rinkelen: Paul Hofmeister. Is nu fiscaal-jurist (voor zover dat voor iemand die dit leest ook maar relevant is. En zit in het bestuur van de Dutch Jazz Competition. Dat heeft wel weer met muziek te maken. Heeft hij de overstap gemaakt van rhythm & blues naar jazz: https://www.dutchjazzcompetition.com/index.php?id=11. Onze Wim overigens zat dit jaar in de jury van de Leiden Jazz Award, waarvan de finale helaas niet is doorgegaan). Cadillac Walk was tijdens deze vijfde editie van Werfpop de openingsband. Goeie traditie van het festival dat een Leidse band het festival opende. Geloof niet dat wij ooit een demo hebben ingeleverd bij de organisatoren: het LVC en de directie Cultuur van de gemeente. Ja, dat was in de tijd dat gemeenten nog popfestivals organiseerden. De tijden zijn veranderd. Het interview sluit af met Such a nice a person. Dat was ons eerste moment of radio-fame.

1. Rik van Boeckel:
    17 oktober 2020
    Erg leuk om het interview met jullie uit 1986 weer terug te horen.
    Ik maak allang geen radio meer maar ben vooral actief als muziekjournalist voor Jazzism en WrittenInMusic. En treed vaak op als percussie dichter en met kindertheater.
    December 2018 bracht ik de poëziebundel met cd Beweeg als een strateeg uit. En eerder twee reisboeken Het loslaten van Atlas (2005) en De zingende palmen van Cuba (2007).
    En jullie nog actief in de muziek?
  2. Divaz: reis door de tijd:
    18 oktober 2020
    Dag Rik, mooi om op deze manier contact te hebben. Goed om te horen dat je nog steeds heel actief bent als journalist en percussie dichter. Wij zijn ook nog steeds actief in de muziek. Deze maand op de kop af 38 jaar. We repeteren nog steeds in Leiden, in het muziekhuis. En treden regelmatig op. Veel groeten, Mark. En een PS: we hebben nog meer opnamen van radio-interviews met jou: in elk geval één waarin we ook drie of vier nummers live spelen. Die komt zeker nog langs op de blog.
  3. Rik van Boeckel:
    17 oktober 2020
    Hier de link naar het verslag door Leidse Glibber Emile van Aelst van de bundel en cd presentatie van Beweeg als een strateeg in Grand Café de Burcht op 13 januari 2019.

Beweeg als een strateeg is te koop bij Plato.